4. Пакс Монголика
Permanent URI for this communityhttp://imori.ac.mn:4000/handle/20.500.12989/817
Browse
Item “Нэг бүс, Нэг зам”-ын төсөлд Өвөр Монгол оролцох нь(ШУА-ийн олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Ч, БатцэцэгItem Монгол Улсын Азийн бодлого: Үл нэгдэх, прагматик(ШУА-ийн олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Г, ТөмөрчулуунItem Богдын дараагийн дүрийг тодруулах асуудалд(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Д, БазардоржItem Үндэсний эрх ашиг нь олон улсын харилцааны тулгуур ойлголт болох нь(ШУА-ийн олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) К, ДэмбэрэлItem Вьетнам-Хятадын газар нутгийн маргаан(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Б, ЦэнгэллхамSouth China Sea dispute is a typical example of a regional conflict around the world and it is located in one of the most geopolitically and economically important parts of the region. 80 percent of oil imports from China, Japan, South Korea and the Middle East passes through the South China Sea. Most of the exported and imported goods from the South Asia, Africa and Europe are transported and shipped through this disputed sea. If the dispute leads to even more serious conflict, it would definitely impose a negative impact on the global economy. The paper defines all of the disputed areas in the South China Sea and discusses about its historical reasons in chronological frame followed by an analysis on the current situation. Bilateral policies and political views of the two governments on the South China Sea issues are discussed critically with further analysis on the potential impact of the conflict on the bilateral diplomatic relations. Currently there exists many interests of the two governments that conflict with each other. However it is not possible to have an intention to politically dominate in the region. The most effective measure to solve the conflict would be a bilateral discussion which would define a future of the bilateral relations between the two nations.Item Монгол Улс ОХУ-ын стратегийн түншлэлийн хэрэгжилт(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) А, ДаваасүрэнItem Зөөлөн хүч(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Н, БатжаргалУлс төр судлаач Ж.С.Най 1990 онд олон улсын харилцааны шин эөнөлын асуудлыг анх дэвшүүлж, 2004 онд нэрд гарсан "Soft Power: The Means to Success in World Politics" (Зөөлөн хүч бол дэлхийн улс төрийн ажилтанд хүрэх хэрэгсэл) нэрийн номоо хэвлүүлснээс хойш одоо энэ сэдвээр судлаахдын дунд өргөн хэлэлцүүлэг өрнөсөөр байна. Олон улсын харилцаанд идэвхитэй оролцдог нөлөө бүхий байр суурьтай зарим улс орнуудын төр засгийн удирдлагууд ч энэхүү "Зөөлөн хүч"-ний онолыг удирдлага болгон хэрэгжүүлэх улс төрийн шийдэлд хүрэх талаар анхаарал тавьсаар байна.Item "Хубилай хааны түүхэнд гүйцэтгэсэн үүрэг"(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Ж, БаясахItem Хүчний бодит тэнцвэрийг тогтоолгохоор ШХАБ, БРИКС-ийг нэг дор цуглуулна(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) Д, БаярхүүItem 1911 оны Монгол Тусгаар тогтнол ба Монгол овогтон нэгдэхийн төлөө тэмцсэн нь(ШУА-ийн олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03) О, БатсайханItem Оросын эдийн засаг: Өнөөгийн байдал, сорилт, гарц(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2015-03-01) Д, АлтайItem БАРУУН БҮСИЙН ХӨГЖЛИЙН ГАРЦ: ГУРВАН ТАЛТ СТРАТЕГИЙН ТҮНШЛЭЛ(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Ц, БаатарThe relations in the triangle-Mongolia-Russia-China never have been bettering history. The problem is that there is no major political or economic issue between the three neighbors. The Government of Mongolia, with the objective of improving its internal transport network and increasing trade and transit links between Mongolia and its neighboring countries, the People’s Republic of China (PRC) and the Russian Federation, has undertaken the upgrading of the Western Regional Road Corridor(WRRC).The WRRC connecting Yarant at the Mongolia/China border and Ulaanbaishint at the Mongolia/ Russia border is strategically important for the socioeconomic and regional development of Mongolia, as well as improving relationships with neighboring countries. The outcome of the project will be an efficient and safe regional transport route that is developed in the Western Region of Mongolia, linking Xinjiang Autonomous Region in the PRC and the Siberia region of the Russian Federation by way of Khovd and Bayan-Olgii aimags of Mongolia. WRRC also includes a section of Asian Highway 4 (AH4), an internationally designated road by the United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (UNESCAP). The Western Mongolia is most important component of trilateral cooperation. The effective joining of the Silk Road Economic Belt, the Prairie Road, and Trans-Eurasian Belt Development will boost the building of the China-Russia-Mongolia economic corridor and promote practical cooperation projects including railways, roads, energy resources, logistics, gas pipelines, transportation and agriculture. This will effectively promote the building of China-Russia-Mongolia economic corridor and boost the regional economic cooperation and development of the entire Eurasian continent.Item МОНГОЛ ДАХЬ ЗӨВЛӨЛТИЙН ЦЭРГИЙН ТҮҮХЭЭС ЦУХАС ӨГҮҮЛЭХҮЙ(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Д, БаярхүүItem ДИЖИТАЛ ЭДИЙН ЗАСГИЙН ПАРАДИГМ: ХӨГЖЛИЙН ШИНЭ ЧИГ ХАНДЛАГА(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Д, УламбаярThis article talks about a key issues in national economy of Mongolia and their a new trend of development, most important solution of economic development. Digital Economy refers to an economy that is based on digital technologies. The digital economy is also sometimes called the Internet Economy, the New Economy, or Web Economy and specially, 3D Printing Economy. Increasingly, the “digital economy” is intertwined with the traditional economy making a clear delineation harder. Digital Economy has been defined as the branch of economics studying zero marginal cost intangible goods over the Net.It is widely accepted that the growth of the digital economy has widespread impact on the whole economy.Item ЗҮҮН ХОЙД АЗИД “ЭНХИЙН ТОГТОЛЦОО”-Г БУЙ БОЛГОХ ЭХНИЙ АЛХАМУУД(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Ж, БаттөрItem НҮБ-ЫН АЮУЛГҮЙН ЗӨВЛӨЛИЙН ШИНЭЧЛЭЛИЙН АСУУДАЛ(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Б, БилэгжаргалНҮБ-ын Аюулгүйн Зөвлөлийн шинэчлэлийн талаарх саналууд болон шинэчлэлийн асуудлыг одоог хүртэл эцэслэн шийдвэрлээгүй байгаагийн шалтгаануудыг судалж үзлээ. This article deals with the proposals concerning the UN Security Council reform and tries to find out the reasons the reform issue hasn’t been resolved yet.Item МОНГОЛ ХЯТАДЫН ЦӨМИЙН ЭРЧИМ ХҮЧНИЙ САЛБАР ДАХЬ ХАМТЫН АЖИЛЛАГААНЫ БОЛОМЖ(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Д, ӨнөрмааItem “ХУБИЛАЙ ХААНЫ МӨНХ ТЭНГЭРТ ӨРГӨСӨН БИЧИГ” НОМЫН ШҮҮМЖ(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Ц, ЛхамItem ЯПОН УЛСЫН ЭРЧИМ ХҮЧНИЙ ХЭМНЭЛТИЙН БОДЛОГО(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) А, СосорбурамJapan’s green technology, the most efficient uses of energy for decades has been at the forefront of the world. Japan’s economy grew rapidly after the Second World War, and in 1968 the gross domestic product increased as a second largest economy in the world. But on the other hand, heavy and chemical industries have been developed, rivers and air were polluted, environment was damaged, the pollution occurred everywhere. Since then the knowledge towards the environmental issues in Japan has substantially increased. Today, Japan which overcomes environmental pollution issues in 1950-1960 and oil shock crisis in early 1970ies was developed as an ecological nation. In recent years, Japan is developing competitive high-eco-technology according to international standards, paralleling economic growth and environmental protection. In this article I wrote on overview energy saving policy which created the high development of the green technology of Japan that attracts the world attention today.Item МОНГОЛ УЛСЫН ОЛОН УЛСЫН ХУДАЛДАА(ШУА-ийн Олон улсын харилцааны хүрээлэн, 2016-03) Б, СанжмятавМонгол Улсын олон улсын худалдааны тэнцэл нь ДНБ-тэй үндсэндээ тэнцэж, монголын эдийн засаг олон улсын худалдаанаас бүхэлдээ хамаардаг болсон байгаа боловч худалдааны хуульгүй, худалдааны яамгүй, худалдааны бодлогын баримт бичиггүй явж байна. Энэ байдлыг 2014 онд ДХБ-д Монгол Улсын худалдааны илтгэлийг хэлэлцэхэд НБДНГ-ын илтгэлд дурдсан, мөн Худалдааны бодлогыг хянах хорооны хурлын үеэр гишүүн орнуудаас сануулсан байгаа. Энэ нөхцөл байдалд дүгнэлт хийж, түүнийг нааштайгаар өөрчлөх талаар энэ өгүүлэлд өгүүлж байна.